MODEL
REKA BENTUK RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH) MENGIKUT MODEL ASSURE
TAJUK
|
ASPEK YANG DILIHAT
|
Analyze learner
|
Mata Pelajaran : Kajian Tempatan
Kelas : 4 Anggerik
Bil. Murid : 25 orang (L-15 orang dan
P-10 orang)
Masa : 8.15 – 9.15 pagi
(60 minit)
Tarikh : 8 Ogos 2012
Tema : 1. Rumah Sebagai Keperluan
Asas Manusia
Tajuk : 1.3 Jenis Rumah
Sub Tajuk : a. Rumah di Malaysia
i. Rumah
Tradisional
ii. Rumah Moden
Pengetahuan sedia ada: Murid telah mengetahui jenis rumah yang ada
di kampung mereka.
Gaya pembelajaran
: Model Kecerdasan Pelbagai.
|
State objectives
|
Pada akhir pembelajaran, murid-murid dapat:
1.
Menyatakan
sekurang-kurangnya tiga jenis reka bentuk rumah di Malaysia selepas mendengar
penerangan daripada guru.
2.
Menamakan
sekurang-kurangnya tiga contoh rumah tradisional dan rumah moden di Malaysia
selepas mendengar penerangan daripada guru.
3.
Menyenaraikan
sekurang-kurangnya tiga perbezaan antara rumah tradisional dan rumah moden
berdasarkan ciri-ciri rumah tersebut selepas mendengar penerangan daripada
guru.
|
Select method, media and material
|
Kaedah: Perbincangan kumpulan.
Media:
·
Media audio-visual –
Persembahan powerpoint rumah- rumah di Malaysia dan
video lagu “Rumah Saya”.
·
Media cetak – Lirik lagu
“Rumah Saya”.
·
Bahan maujud – Kertas
lukisan dan pensel warna.
·
Bahan 3D – Model rumah
tradisional dan rumah moden.
|
Utilize media and material
|
Set induksi – Guru menunjukkan model rumah
tradisional dan rumah moden kepada murid-murid.
Langkah 1 – Guru membuat penerangan kepada
murid-murid menggunakan persembahan powerpoint rumah-rumah di Malaysia.
Langkah 2 – Murid-murid dikehendaki melukis satu
rumah tradisional atau rumah moden dan mewarnakannya.
Penutup – Murid dan guru bersama-sama menyanyi lagu “Rumah
Saya”.
Pengalaman pembelajaran – Sentiasa bersyukur dengan
apa yang kita miliki.
|
Require learner participation
|
Penglibatan murid – Perbincangan kumpulan, aktiviti
melukis dan mewarna, serta bersoal jawab dengan guru.
Peneguhan positif – Memberikan pujian kepada murid
apabila berjaya menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru.
|
Evaluate and revise
|
Penilaian informal – Aktiviti kumpulan,
pembentangan, dan soal jawab.
Penilaian pengajaran – Guru dapat menilai tahap
keberkesanan P&P berdasarkan pembentangan dan soal jawab murid.
|
No comments:
Post a Comment